Skip to main content

Mange museer og attraktioner er opmærksomme på muligheden for at implementere dynamiske billetpriser baseret på forventet efterspørgsel. Forbrugerne har allerede taget differentierede priser til sig og er vant til fx at spare penge ved at købe flybilletter i god tid eller til afgange på ydertidspunkter.

Dynamiske billetpriser giver attraktioner mulighed for blandet andet at forbedre indtjeningen og for at minimere kødannelser ved indgangen i weekenderne, da gæsterne bliver motiverede til at købe billetter hjemmefra og til at besøge attraktionen på hverdage.

Mange attraktioner tilbyder allerede differerentierede priser til  klubmedlemmer, som får en fordelspris til rundvisninger eller foredrag. Flere attraktioner tilbyder også billigere billetter til gæster, der køber i forsalg. Med dynamiske billetpriser afhænger billetpriserne desuden af faktorer som ugedag, sæson, aktuel efterspørgsel og vejrudsigt.

Dynamiske billetpriser baseret på forventet efterspørgsel

Hvis priserne fx er styret af forventet efterspørgsel, tager attraktionen mere betaling på de tidspunkter, hvor billetterne er mest eftertragtede, og omvendt lidt mindre betaling på de tidspunkter, der er knap så eftertragtede. Forbrugerne kan i denne sammenhæng inddeles i to segmenter:

  • For segment A er prisen er vigtigst, og tidspunktet er mindre vigtigt.
  • For segment B er prisen knap så vigtig og tiden vigtigst. Her drejer det sig typisk om turister, som har en begrænset tidsramme inden for hvilken, de kan besøge attraktionen.

Et godt eksempel på billetpriser styret af forventet efterspørgsel er Chokoversum i Hamborg, som har valgt at have prisdifferentiering på alle billetter. Billetprisen afhænger af tidspunkt på dagen og af ugedag. Det vil sige, at billetterne er billigere på ydertidspunkter end på de eftertragtede tidspunkter midt på dagen, men samtidig afhænger billetprisen også af den generelle efterspørgsel, så weekendbilletter generelt er dyrere end hverdagsbilletter.

Chocoversum har valgt at illustrere billetpriserne ved hjælp af farvekoder.

Vejrudsigten bestemmer priserne

Billetpriser kan også være vejrafhængige, så attraktioner, der fx er meget afhængige af varme og solskin, kan vælge at have højere priser på solrige dage, hvor folk har mest lyst til at komme på besøg. Og omvendt kan billetterne være billigere på regnvejrsdage for at motivere gæsterne til at komme og besøge attraktionen, når den nu alligevel har åbent.

Et eksempel herpå er Indianapolis Zoo, hvor en voksenbillet koster mellem 6,20 $ og 20,95 $ afhængigt faktorer som ugedag, sæson, aktuel efterspørgsel og vejrudsigt.

Indiapolis Zoo illustrerer også de differentierede priser med et “speedometer”.

Købstidspunkt, forventet efterspørgsel og vejrforhold

I indlægget her har vi set på en række metoder for dynamisk prissætning. De er alle mulige at implementere i billetsystemet NP Ticketing.

Portrætbillede af Sales Executive Jonas Myhlius

Kontakt os for at høre mere

Udfyld formularen, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

NaviPartner

Author NaviPartner

More posts by NaviPartner