Skip to main content

Én ting er at få solgt jeres varer til Black Friday, en anden er det efterfølgende arbejde med at lokalisere, pakke og sende varerne til kunderne.

Ofte er der ikke samme fokus på processen efter salget, og det er ærgerligt, for god lagerstyring og ordreautomatisering kan være med til at sikre, at jeres virksomheds bundlinje går i plus under udsalgsperioder.

Automatiseret lagerstyring sikrer også, at kunderne får en så god oplevelse, at de kommer tilbage – også når der ikke er udsalg.

Forestil dig dette scenarie:

I har forberedt webshoppen til Black Friday i månedsvis; de skarpeste tilbud er kørt i stilling, nyhedsbrevene planlagt og websitet gjort klar til øget trafik.

Kunderne vælter ind, men de mange gode tilbud, der skulle drive trafik og omsætning på webshoppen ender paradoksalt nok med at give store problemer i den efterfølgende behandling af ordrerne.

I kan nemlig ikke følge med i lagerstyringen – og den ellers gode kundeoplevelse skaber store frustrationer hos kunden. Mange går forgæves, og de som får puttet deres ønskede tilbudskup i kurven, ender med at vente længe på varen eller, i værste tilfælde, aldrig at modtage den.

Så galt behøver det dog ikke at gå. Med automatiseret lagerstyring minimerer I nemlig risikoen for, at Black Friday og lignende tilbudskampagner, går helt i sort.

Skift i ordrevolumen er svære at håndtere manuelt

Store skift i ordrevolumen kan besværliggøre en effektiv ordrehåndtering. Måske står I nu efter Black Friday og kan se, at I har udfordringer på ét eller flere af disse områder:

Personale og manuelle processer

Kombinationen af skiftende personale og manuelle processer en farlig cocktail. I travle perioder hyrer mange virksomheder ekstra hænder til at pakke ordrer. Samtidig er der mange tidskrævende og ensformige, men nødvendige manuelle processer på et lager. Dette kombineret med et stort antal skiftende medarbejdere giver risiko for fejl, hvilket igen øger risikoen for utilfredse kunder og en dårligere margin på ordrerne.

Populære varer

Næste udfordring kan paradoksalt nok være jeres mest populære varer – såkaldte bestsellers. Hvad end det er en sweater, sutteflaske eller spændingsroman, så er der stor risiko for at oversælge. Måske er tilbuddet på varen så godt, at I sælger langt flere, end I har på lager eller har mulighed for at skaffe hjem efterfølgende. I værste fald kan I være nødsaget til at fjerne bestsellers på webshoppen under udsalg – eller skuffe kunderne efter salget.

Lokalisering af varer

Det kan give udfordringer at lokalisere varerne efter salg – især for virksomheder med flere lokationer og lagre. Det medfører meget administrationstid, hvor varer fx skal pakkes og sendes fra butik til kunde, butik til butik eller til hovedlageret. Tid som i stedet kunne være brugt på at forbedre webshoppen, optimere lageret eller give jeres kunder en endnu bedre oplevelse.

Automatiseret ordrebehandling og lagerstyring

Hvis man vil sikre, at man ikke ender med at sande til i ordrer på lageret, er der to centrale problemer, man bør gøre op med: flaskehalse og fejl. Flaskehalse og fejl kan opstå i alle lagerstyringens og ordrebehandlingens processer og varierer fra forretning til forretning. Her har du en række bud på hvordan man kan øge kapacitet og skalere i udsalgsperioder, samtidigt med at man forebygger fejl.

Automatisering af ordrebehandling

Automatisering af ordrebehandlingen kan være en stor hjælp, men det er vigtigt, at systemerne kun automatiserer præcist dét, der giver mening og lader rigtige mennesker varetage resten.

En god huskeregel er, at systemet skal understøtte de processer, hvor der sjældent er afvigelser. Fx at systemet automatisk foreslår den lokation, hvorfra en vare skal plukkes. Og hvis det pluk ikke er muligt, bliver der automatisk oprettet et indkøbsforslag til manuel godkendelse hos den indkøbsansvarlige.

Tæt integration mellem lagre, butikker og webshop

Hvis jeres hoved-, leverandør- og butikslagere er integreret med webshoppen i realtid, vil I aldrig opleve at oversælge populære varer, da der til alle tider er overblik over beholdningen på tværs af lokationer.

Det tilgængelige lager skal ikke blot eksponeres på webshoppen, men også understøtte plukke-processerne. Fx får en butik automatisk besked, når en ordre skal plukkes fra butikkens lager til en webordre. Butikken godkender plukket og dermed forsvinder varen fra det tilgængelige lager med det samme.

Intelligente indkøbsforslag

De store udsving i ordrevolumen og skiftende købsmønstre medfører ofte, at detailvirksomheder ikke kan tilsikre, at der er varer på lager svarende til den efterspørgsel, der opstår i forbindelse med fx Black Friday.

Derfor kan det være afgørende, at man flytter fokus fra forecasting til hurtig eksekvering af bestillinger/indkøb. Fx med en integration af virksomhedens mest anvendte indkøbsportaler. Et andet eksempel kunne være intelligente indkøbslister, som hjælper indkøbere med at foretage bulk-indkøb i stedet for at behandle ordrerne individuelt.

Fokus på processerne før, under og efter udsalget

Det handler således ikke længere kun om høj konvertering, korrekt SEO, og effektiv markedsføring. Det handler i lige så vid udstrækning om effektiv behandling af de salg som opstår under udsalg. Der er et utal af delprocesser, der – måske – giver mening at optimere.

Men, ingen virksomheder er ens, og derfor er det, i den indledende analyse, vigtigt at kortlægge hvilke processer, der giver mening at automatisere. Derudover, hvilke processer, som skal vedblive manuelle. Det kræver en indsats – og helst i god tid – så hvis I sætter ind nu, er I helt sikkert klar til næste års Black Friday.

Hvis I oplever ovenstående problematikker, og gerne vil høre mere om optimering af ordrebehandlingen, indkøbet mv. så tag fat i os. Tøv heller ikke med at række ud, hvis begreber som ‘automatiseret ordrebehandling’ og ‘optimerede plukke-processer’ stadig er sort snak – vi hjælper jer gerne på vej.

Image of Kasper Højdal

Kontakt os for at høre mere

Udfyld formularen, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

Kasper Højdal, COO

Author Kasper Højdal, COO

More posts by Kasper Højdal, COO