Skip to main content

Hvor ofte har du befundet dig i en situation, hvor du vil købe en vare, men kun har 15 minutter til at handle, fordi du er presset på tid? Hvad ønsker du i denne situation? Du ønsker sikkert, at en ekspedient vil hellige sig dig fuldstændigt; rådgive dig om, hvilken vare du skal købe; tilbyde dig at betale på den måde, der passer dig bedst og desuden modtage din betaling ude på butiksgulvet, så du ikke skal vente i kø.

Alle disse krav kan være svære at indfri, når der måske også er 10 andre fortravlede kunder i butikken. Men med NFC-teknologi, NP Retail og en betalingsløsning, som tap-to-phone, kan ekspedienterne nemt håndtere denne type situationer, fordi deres mobiltelefoner bliver kontaktløse POS-terminaler, der kan modtage betalinger i hele forretningen.

Ekspedienterne kan så komme de fortravlede kunder i møde med nogle få sætninger: „Vi accepterer alle betalingsmuligheder, også betalinger med mobiltelefoner og smartwatches. Og du behøver ikke at bekymre dig om tiden, for vi kan modtage betaling overalt i butikken. Så lad mig vise dig, hvad vi har i butikken“. Hvad bliver resultatet? Kunderne bliver tilfredse, fordi de kan foretage det bedst mulige køb på kortest mulig tid, og sælgerne får endnu en glad kunde og mere tid til at betjene andre kunder.

Retail Ready 2023

Oplev tab-to-phone og mød Softpay

På Retail Ready 2023 kan du bl.a. kan opleve, hvordan Ivan Sandqvist fra Softpay og Mark Stewart Pedersen fra NaviPartner omdanner en smartphone til komplet kasseløsning. Alle dagens indlæg præsenterer teknologier og partnere, som kan sikre, at jeres ambitioner ikke drukner i leverandørstyring og integrationsbøvl.

Gør det nemt for kunderne at betale, som de vil, og hvor de vil.

Især i detailbranchen, som altid er først med nye teknologier, er det vigtigt at være opmærksom, når nye teknologier dukker op, og at kunderne har højere og højere forventninger. Hvis du ikke følger med nye trends og teknologier, risikerer du at tabe i markedskapløbet, eller for at sige det helt enkelt, at blive en dinosaurus. Nu, mere end nogensinde, er det vigtigt at gøre det nemt for kunderne at købe ved at lade dem betale, som de vil, og hvor de vil.

I denne blog afmystificerer vi, hvad tap-to-phone er, og hvilke fordele løsningen giver:

  • Hvad er tap-to-phone?

  • Hvordan fungerer løsningen i detailbranchen?

  • Er tap-to-phone sikkert?

  • Er løsningen nem at integrere med et POS-system?

  • Hvilke fordele giver løsningen dig?

1. Hvad er tap-to-phone?

Tap-to-phone forvandler en bærbar enhed eller tablet til en POS-terminal, der kan modtage betalinger fra kundernes kontaktløse kort eller mobile enhed, så den forvandler smartphonen til en kortlæser. Den eneste forudsætning er, at NFC er aktiveret på både betalingsenheden og modtageenheden.

Udstyret med kun én mobil enhed er salgspersonalet nu klar til at betjene kunderne på butiksgulvet, ved bordet i restauranten, ved en forlystelse, eller når de skal udlevere en pakke.

MasterCard research af nye tendenser viser, at kontaktløse transaktioner vokser dobbelt så hurtigt som antallet af ikke-kontaktløse transaktioner globalt i dagligvarebutikker og apoteker. Det viser, hvor vigtigt det bliver fremover at tilbyde denne betalingsmulighed for at få tilfredse kunder, der vender tilbage.

2. Hvordan fungerer tab-to-phone i NP Retail?

Måske tænker du at alt dette lyder meget interessant, men at du også vil gerne vide, hvordan løsningen fungerer i praksis. Trinene er hurtige og enkle:

  • Salgsassisten aktiverer sin mPOS, scanner varens stregkode, og trykker „Gå til betaling“ for at modtage kundens betaling
  • Kunden „tapper“ sit kontaktløse kort eller sin bærbare enhed (mobiltelefon eller smartwatch) mod ekspedientens mobilenhed. Hvis kunden betaler med kort, og transaktionen er over 50 euro, bliver kunden bedt om at indtaste sin PIN-kode.
  • Når købet er gennemført, modtager kunden sin kvittering via e-mail.

Ekspedienten behøver ikke dyr hardware for at gennemføre en transaktion, alt hvad der er brug for findes på den bærbare enhed. Det betyder, at løsningen kan udrulles hurtigt og med en beskeden omkostning.

3. Er det sikkert?

Når nye digitale produkter dukker op, har mange et vist forbehold for at afprøve dem. Det gælder især digitale produkter relateret til digital betaling. De største bekymringer relaterer sig til datasikkerhed og privatliv.

Softpay, hvis tap-to-phone-løsning er integreret med NP Retail, imødekommer udfordringen således:

Overholder de nyeste standarder

Løsningen er designet og opdateret i henhold til de nuværende standarder og retningslinjer fra EMV og PCI DSS

Attestationssystem

En nøglekomponent i Softpay er attestationssystemet, som verificerer enheds- og applikationsintegritet og forbedrer løsningens sikkerhed.

Uafhængigt certificeret

Forbrugerens kort- og PIN-data håndteres separat og gemmes aldrig på enheden. Backenden er designet efter PCI DSS-standarderne, og løsningen er certificeret af et uafhængigt certificeringsorgan. Derudover kører Softpay, når du opsætter en ny enhed, attestering for at sikre enhedens integritet, sikkerhed og brug.

Afhængigt af land eller bank er der beløbsgrænser på kontaktløse betalinger, hvilket betyder, at betalinger over en vis grænse kræver brug af en pinkode. I Danmark er beløbsgrænsen fx 350 DKK, i Europa er den typisk 50 EUR.

Der er visse undtagelser:

  • Hvis kunder „tapper“ med et smartwatch eller en mobiltelefon indtaster de aldrig pinkode, da pinkoden/signaturen leveres af enheden som en del af transaktionen. Det er derfor, at du i butikker eller supermarkeder nogle gange modtager en anmodning om at låse din telefon op ved hjælp af ansigt eller fingeraftryk for at bekræfte din identitet.
  • Som en sikkerhedsfunktion til at begrænse svindel vil betalingsnetværket nogle gange bede om en PIN-kode, selvom kunden foretager en transaktion med lav værdi. Dette sker typisk, hvis der i en periode er foretaget mange betalinger med lav værdi.

4. Er det nemt at integrere med POS’en?

Softpay-løsningen er en fuldstændig fleksibel løsning, der nemt integreres med NP Retail ved at bruge den simple API og app-switch-funktionalitet. Det er denne funktionalitet der gør det muligt at have POS-løsning og Softpay betalingsløsning på samme enhed, uanset om denne er en mobiltelefon, tablet eller en anden hardwareenhed.

Softpay-løsningen fungerer på Android 8 og nyere, kræver ikke yderligere hardware og kan nemt integreres med eksisterende applikationer. Den er godkendt af Nets til Visa, Mastercard og Dankort og er tilgængelig i både Europa og USA.

5. Hvilke fordele giver løsningen dig som virksomhed?

Seks grunde til, at Softpay er fantastisk:

1. Modtag betalinger overalt

Enhver Android-enhed med NFC kan være din betalingsterminal. Softpay modtager betaling med Visa, Mastercard og Dankort sammen med Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay. Flere muligheder kommer snart

2. Hurtigt transaktionsflow

Softpay har det hurtigste transaktionsflow i branchen, idet betalingen er klar til at „tappe“ på mindre end et sekund og behandles på mindre end to

3. PIN-kode, som du kender det

Kunderne er altid sikre med det certificerede og integrerede PIN-kodemodul

4. Nem at integrere

Gennem App Switch API bliver Softpay problemfrit integreret i dine eksisterende løsninger: loyalitetsprogrammer, løbende rabatter og andre betalingssystemer;

5. Flere butikker og terminaler

Fra enkelt butik og en terminal til multi-kædebutikker. Softpay understøtter en bred vifte af out-of-the-box konfigurationer på forskellige niveauer. Du kan opleve ægte mPOS-teknologi ved at tage din telefon til en anden butik og bruge den som mPOS der med et enkelt klik.

6. Sikkerhed

Forbrugerens kort- og PIN-data håndteres separat og gemmes aldrig på enheden. Backenden er designet efter PCI DSS-standarder, og løsningen er certificeret af et uafhængigt certificeringsorgan.

Andre fordele er udstedelse af kvittering via e-mail, understøttelse af forskellige valutaer og sprog, rapportering sidst på dagen, mulighed for annullering af betaling og tilbagebetaling mv.

Lad ikke den forkerte teknologi ødelægge dine kunders oplevelse

Der er mange grunde til, at du bør introducere tap-to-phone i din virksomhed. Vil du vide mere? Spild ikke din tid, kontakt vores kolleger i dag, og de vil give dig al den information, du har brug for.

Portrætbillede af Sales Executive Jonas Myhlius

Kontakt os for at høre mere

Udfyld formularen, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

NaviPartner

Author NaviPartner

More posts by NaviPartner