Skip to main content

Dette er et gæsteindlæg fra vores partner, Raptor Services

Kundernes købsadfærd er i dag mere kompleks end nogensinde før. På trods af en global pandemi og overhængende økonomisk usikkerhed, er væksten inden for customer data platform voksende. Det digitale behov er accelereret på rekordtid og har gjort det naturligt for kunderne at forvente en personlig shoppingoplevelse online, der erstatter den fysiske, og i højere grad tager udgangspunkt i behov og adfærd.

Customer Data Platform

For dig der driver en online-forretning, hvad enten du sælger oplevelser eller andre produkter, stiller det store krav til den platform, du bruger til at indsamle viden fra interesserede kunder.

Kunderejsen er langt fra lineær

Udfordringen i dag er at købsbeslutninger sjældent er en lineær proces, men rettere et kompliceret sammenkog af forskellige store og små handlinger på tværs af kanaler, som hver især hjælper kunden med at orientere sig i et bredt udvalg af leverandører og produkter. Som forretning er det din opgave at stå klar til at opfange og anvende data om brugernes handlinger.

På trods af at vi det sidste år er blevet tvunget til at handle online, er det stadig kun et fåtal af virksomheder, der leverer personlige kundeoplevelser på baggrund af data. Problemet for størstedelen af dem er at de mangler et system, der kan samle, analysere og bruge data om kunderne til deres markedsføring.

Det burde for mange virksomheders vedkommende ellers være et must-have efter Google sidste år annoncerede, at de ikke længere vil understøtte tredje-parts cookies. Det betyder, at du som forretningsdrivende mister værdifulde kundedata, hvis ikke du finder en platform til at samle viden om kundernes adfærd.

Hvad kan en Customer Data Platform hjælpe dig med?

En Customer Data Platform (CDP) hjælper dig med at samle data fra kunderne, som ofte ligger på forskellige platforme og til tider også i forskellige afdelinger. CDP’en gør det muligt for dig at levere en personaliseret og ensartet kundeoplevelse på tværs af kanaler, fordi alt data du bruger til kunderne, er samlet i én og samme platform. Her kan du tilmed skræddersy dine målgrupper og nå ud til kunder, du ser, er mest relevante for salget af dine produkter

Sport 24 er et godt eksempel på en virksomhed, der ved at samle kundedata i én platform opnåede en stigning på 50% i deres performance. Det skete på baggrund af datadrevne målgrupper, som tidligere alene blev skabt igennem Facebook. Da SPORT 24 implementerede Raptors CDP trak de kundedata for både nye og eksisterende kunder på baggrund af deres handlinger fra forskellige platforme og kanaler, og ikke Facebook alene. Den viden fra flere forskellige kontaktpunkter resulterede i en Return on Ad Spend-stigning fra 17-20 til 35,58.

Med en CDP opbevarer, forbinder og aktiverer du kundedata i realtid i én samlet platform – også kendt som ’single customer view’. Data fra CRM-system, website, e-mail-marketingplatform, annoncering, SMS, POS-systemer, sociale medier, kundeservice etc., bliver alt sammen forbundet ét sted og giver dig som forretning et opdateret og fuldendt overblik over besøgendes adfærd.

Herfra kan du handle ud fra konkret data og kommunikere relevant, personligt og rettidigt, så du ikke misser oplagte salgsmuligheder og samtidig fastholder momentum i kundens købsrejse.

Hvordan virker Raptors CDP?

Raptors CDP er kendt for at samle data på tværs af kanaler. Den gør dig i stand til at forstå dine kunder på et 1:1 niveau, og handle ud fra konkret adfærdsdata. Din kommunikation og markedsføring bliver dermed baseret på en kontinuerlig indsigt om dem, der besøger dit site og i sidste ende køber dit produkt. På baggrund af den viden leverer du en bedre kundeoplevelse og øger dit salg.

Portrætbillede af Kasper Højdal

Kontakt os for at høre mere

Udfyld formularen, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

NaviPartner

Author NaviPartner

More posts by NaviPartner