Sådan opnåede Vibholm hurtig ROI med implementering af RFID.

I Danmark har efterspørgslen på RFID til lagerstyringsprocesser været begrænset på grund af usikkerhed ved teknologiens rentabilitet. Dette er nu definitivt forbi. Smykkekæden Vibholm gik på kort tid fra proof of concept til beslutning om fuld udrulning og opnåede hurtig gevinstrealisering.

Optalte 95% af varerne på halvanden time

Da Vibholm gennemførte den første teststatus med RFID-løsningen, tog det én medarbejder kun halvanden time at optælle 95% af alle varerne i butikken. Det ville tidligere have taget smykkekædens statusteam 2 eller 3 dage; og det med en meget lavere præcision, og data, der hurtigt blev forældede.

Derfor besluttede CEO, Tenna Vibholm, at udrulle RFID i alle kædens butikker. Løsningen er fuldstændig integreret med det ERP-system, virksomheden allerede har, og da det er en cloudløsning, kan de altid tilgå dataen og analysere det, de har brug for. Vibholm havde allerede en langvarig relation til NaviPartner som leverandør af POS- og ERP-løsning. Og efter en demonstration af wms-løsningen, kunne Tenna Vibholm se, at her var en mulighed for at udnytte det potentiale RFID har for at effektivisere lagerprocesserne.

Tenna Vibholm, CEO, Vibholm

“Det hele fungerer fantastisk godt – som retailere har vi altid fokus på ROI, og med den lagerpræcision vi opnår, tjener løsningen sig hjem i løbet af kort tid, efter at den er implementeret i en butik. Så på den baggrund kan jeg sige, at lige nu er det rette tidspunkt at komme i gang med at udnytte de muligheder, som RFID giver.”

– Tenna Vibholm, CEO, Vibholm.

Lagerstatus med RFID understøtter vækststrategi

Vibholm er en hurtigt-voksende smykkekæde med butikker i hele Danmark og webshops i flere lande. Som vækstvirksomhed er det vigtigt at optimere den måde, kæden bruger sine ressourcer på, samtidig med at den gode kundeoplevelse er i centrum.

Kunderne forventer at kunne handle hos Vibholm på alle tider af døgnet. De forventer også at have adgang til det fulde sortiment, uanset om de køber online eller i de fysiske butikker. Derfor har kæden et virtuelt lager, som trækker direkte på data fra hovedlageret, fra butikkerne og leverandørlageret. Med præcis lagerdata kan personalet slå den op i systemet og se pålidelig lagerinformation med det samme, når en kunde efterspørger en bestemt vare.

“Løsningen er meget enkel og brugervenlig, så personalet har været hurtige til at tage den til sig, og det er supernemt at oplære nye medarbejdere. Vi bruger en letvægts-RFID-læser sammen med en app på smartphonen, og så kan nye kolleger komme i gang i løbet af få minutter.”

– Amalie Olsen, Store Manager, Vibholm.

Hør mere om, hvordan vi kan understøtte din strategi