Wam Denim: RFID understøtter ambitiøs vækststrategi

Wam Denim ønskede at bruge RFID til lagerstyring til at understøtte en ambitiøs vækststrategi. Nu har den hollandske fashionkæde effektiviseret deres forsyningskæde og opnået lagerindsigt i realtid.

Lagerindsigt i realtid

Wam Denim er en hollandsk detailkæde med italiensk inspireret herretøj med over 40 butikker i Holland, Belgien og Tyskland. Som et led i deres vækststrategi havde detailkæden en ambition om at effektivisere forsyningskæden med RFID. Desværre var ingen af de RFID-systemer, de hidtil havde afprøvet, integreret til Business Central.

”Vi havde prøvet en række RFID-systemer, men oplevede ikke en reel værdi af løsningerne, da dataen var for gammel og uopdateret. Det løste sig efter vi fik implementeret NP WMS. Vi kan nu stole på vores lagerdata, da alle varer er tagget med RFID-tags og varernes placering er opdateret i ERP-systemet i realtid,” fortæller Chief Executive Officer, Samim Nasrollah.

RFID-succes giver grobund for yderligere ekspansion

”RFID tagsene gør det muligt for os at sende 20.000 varer af sted ad gangen uden at miste overblikket over, hvad der er i hvilke kasser. Vi har hele tiden fuld kontrol over lagerstyringen både på hovedlageret og hver enkelt butik. Det giver os en unik indsigt i lager og performance, når vi ved hvor hver enkelt vare er,” fortæller Samim Nasrollah.

Den øgede effektivitet, som RFID-teknologien medfører, har givet detailkæden mulighed for ekspandere deres forretning yderligere. I tråd med deres vækststrategi har de planer om at åbne flere butikker i Tyskland, hvor de vil benytte samme lagerstyrings-setup som i resten af forretningen.

RFID på hele varens rejse

1. Produktion i Tyrkiet

Tøjkollektionerne produceres i Tyrkiet, hvor Wam Denim mærker alle varerne med RFID-tags. Inden afsendelse verificerer en RFID-tunnel indholdet af hver enkelt kasse.

2. Distributionscenter i Holland

Ved varemodtagelsen i distributionscenteret i Holland scannes kasserne med en RFID-håndscanner inden de placeres strategisk på hovedlageret.

Illustration of RFID tracking of items in store

3. Wam Denim-butikkerne

Ude i butikkerne kan personalet lave hyppige vareoptællinger, så de har fuld indsigt i lagerbeholdningen direkte fra POS’en.

Fire store fordele ifølge Wam Denim

Forebygger svind

Kædekontoret benytter RFID-tagsene til varesikring for at forebygge svind. Med præcist indblik i varernes bevægelser, har medarbejderme på kædekontoret viden om hver enkelt vare, der forlader butikker og lagre. RFID-chippen deaktiveres automatisk, når varen bliver solgt i butikken. Kædekontoret har derfor overblik over usolgte varer og hvordan de eventuelt forsvinder.

Click & Collect

Med indsigt i alle varers bevægelser og placering, kan Wam Denim tilbyde Click & Collect fra deres webshop, hvor data er opdateret og i realtid. Derudover kan de udnytte butikkernes lager til webshop-ordrer. På webshoppen vises lagerbeholdningen af hver enkelt vare i de forskellige butikker. Wam Denims kunder får derfor et hurtigt overblik over, hvor de kan hente specifikke varer.

Datadrevne beslutninger

Kædekontoret kan følge varens rejse via Business Central. Her kan de følge med i, hvor varerne befinder sig i forsyningskæden og hvor godt forskellige kollektioner sælger. De har viden om butiksperformance, hvor længe varer ligger på lager, hvad der trender, og hvad der skal produceres mere af. Dataen ruster dem til at tage kvalificerede beslutninger.

Lageropgørelse og status

Nøjagtige lagertal kommer ikke kun af RFID-tags. Det kommer også fra butiksmedarbejdernes hyppige lageroptællinger. Med en RFID-håndscanner opdaterer butikspersonalet nemt og hurtigt butikkernes lagertal, så de kan være sikre på, hvad de har på lager. Via POS’en kan de tilgå lagerdata, hvilket giver dem den bedste forudsætning for at yde god kundeservice.

WAM Denim logo

“Takket være RFID-teknologien ved vi, hvor alle vores varer er – også selvom vi har langt over 1.000.000 varer. Det giver os en unik indsigt i alle afkroge af forretningen og har skabt den synlighed og kundeoplevelse, vi ønskede.”

– Samim Nasrollah, Chief Executive Officer, Wam Denim.

Oplev, hvordan NP WMS kan understøtte din strategi.