Sådan gjorde Spejder Sport rygsækken lettere ved samle alt forretningskritisk IT.

Kan man forløse et forretningspotentiale ved at forene fysiske og digitale platforme? Ja, det handler om at være beredt. Spejder Sport har sammen med NaviPartner skabt en fuldt integreret platform, hvor ERP, POS, WMS og eCommerce er samlet i én fælles IT-løsning, så både butikker, webshop og kundeklub nu er udstyret til nye eventyr.

Stigende efterspørgsel og presset webshop

Spejder Sport er Danmarks største kæde af outdoor-butikker – eller som de selv formulerer det; Danmarks største leverandør af udstyr til eventyr. I 1945 åbnede det Danske Spejderkorps den første butik, som primært solgte uniformer og telte.

I dag, 21 butikker og en dansk og svensk webshop senere, er kæden i den grad lykkedes med at opfylde sin mission om at skabe langsigtet økonomisk afkast til Det Danske Spejderkorps. Helt i stil med spejdernes motto ‘Vær beredt’, vil Spejder Sport gerne være på forkant. Derfor gik de i 2019 på jagt efter bedre og mere stabile systemer til kædens webshop og lagerstyring, der kunne håndtere den stigende efterspørgsel og presset på webshoppen.

På trods af en imponerende fremgang, kan det være benhårdt at drive vækst og overskud i fysiske butikker. Derfor var unified commerce et af de vigtigste kriterier, da Spejder Sport skulle vælge ny IT-leverandør.

Unified commerce var et krav

Selvom webshoppen uomtvisteligt er en utrolig vigtig del af kunderejsen, er det i samspillet mellem webshop og butikker, vi finder nøglen til kædens fortsatte succes. Derfor blev NaviPartners unified commerce-løsning afgørende, da det i real-tid viser opdateret information om, hvilke varer, der er tilgængelige på tværs af kædekontorets lagre og butikker.

Denne aktivering af varerne på de mange lokationer, skal sikre at kunderne i fremtiden ikke går forgæves, når de vælger click & collect. Den skal desuden sikre at kunderne får den samme, gode oplevelse uanset om de foretrækker at handle online eller i fysiske butikker.

Med det re-implementerede WMS, kan personalet i butikkerne nu koncentrere sig om den gode kundeoplevelse, og lade systemets regler for automatisk genopfyldning klare lagerstyringen.

Portræt af John Lange, CEO, Spejder Sport

“Vi valgte NaviPartner, da det gav os mulighed for at simplificere og strømline vores IT-landskab i skyen. Det gav os en platform, hvorfra vi kan realisere vores vækstambitioner. Med NaviPartner som single-point-of-contact for support på retail, ERP og eCommerce, er det også blevet nemmere for Spejder Sport at håndtere driftssupport og den løbende udvikling af systemerne. Vi er mere trygge ved IT-driften og føler, at vi nu er på en platform, der er rustet til fremtiden.”

– John Lange, CEO, Spejder Sport.

Skræddersyede løsninger til lager og indkøb

Spejder Sport havde flere specifikke ønsker, som vi i fællesskab har finpudset løsningerne til. Vi har fx re-implementeret et unikt plukkesystem i deres WMS-løsning, som er skræddersyet til kædens medarbejdere, produkter og lageropbygning. Det vil sige, at systemet hver morgen regner ud – baseret på afgivne ordrer og hvilke medarbejdere, der er mødt ind – hvordan medarbejderne smartest og mest effektivt skal plukke varerne fra hylderne. 

Der tages også hånd om behovene hos Spejder Sports indkøbere, for løsningen er integreret med system, der kan levere indkøbsforslag til kommende ordrer baseret på historisk data. Fx kan den intelligente algoritme vurdere, hvor meget regntøj, der vil blive solgt i september og hvor mange vandrestøvler, der skal indkøbes til maj, og dermed hjælper løsningen med at optimere lageret og mindske spild. 

Loyalitetsfordele

Loyalitet er et nøgleord for Spejder Sport. Det giver næsten sig selv for en virksomhed, der er født ud af spejderånden. Loyalitetsløsningen understøtter gennem kundeklubben Spejder Sports forpligtelser over for spejderne, men også overfor den almene forbruger. Kundeklubbens formål er at forlænge loyaliteten hos de almene forbrugere ved blandt andet at tilbyde et fordelsprogram med 365 dages returret, rabatkoder og byt til nyt-konceptet, hvor medlemmerne fx kan bytte slidte vandrestøvler og få rabat på nye.

Desuden understøtter B2B-løsningen ambitionerne for etablering af loyalitet hos de lokale foreninger, institutioner og virksomheder. Systemet giver fx mulighed for at sende digitale fakturaer, aktivere differentierede rabatter og at tilbyde click & collect også til erhvervskunder.

“Samarbejdet mellem Spejder Sport og NaviPartner er i virkeligheden historien om et rigtig godt match mellem behov og kompetencer. Vi glæder os til at følges fremover og være med til at sikre, at Spejder Sport også i fremtiden er udstyret til nye digitale eventyr.”

– Mark Stewart Pedersen, CEO, NaviPartner.

Portræt af Mark Stewart Pedersen

Oplev, hvordan vi kan understøtte din strategi.